Başlık etiketleri yalnızca içeriğinize daha iyi bir yapı sağladıkları için değil, aynı zamanda web sitenizin SEO’sunu artırmak için büyük bir potansiyele sahip oldukları için önemlidir. Sağlam arama motoru optimizasyonu, online görünürlük ve buna bağlı olarak herhangi bir web sitesinin başarısı için çok önemli olduğundan, içeriğinizde başlık etiketlerini kullanmak pratikte zorunludur.
Şimdi, farklı türde başlık etiketleri olduğunu not etmeliyiz. Genel olarak bu etiketler H1’den H6’ya kadar değişir ve her birinin kendi amacı ve farklı bir önem düzeyi vardır. Bu sefer, en önemli başlık etiketlerinden bazılarından bahsedeceğiz, neden önemli olduklarını tartışacağız ve SEO’nuzu hızlandırmak için bunları kullanabileceğiniz en iyi yollardan bazılarını sunacağız.
Şunları ele alacağız:
-
Başlık Etiketleri Nedir?
-
Başlık Etiketlerinin önemi
-
İçeriğinize Başlık Etiketleri Ekleme
-
Başlık Etiketleri Nasıl Kullanılır: En İyi Uygulamalar
Başlık Etiketleri Nedir?
Özetle, başlık etiketleri, bir sayfadaki veya gönderideki farklı bölümleri ayırmak için kullanılan HTML etiketleridir. Bir HTML etiketi, farklı başlık türlerini gösteren bir kod parçacığıdır. Bu snippet, içeriğinizin bir sayfada nasıl görüntüleneceğini belirleyecektir. Genellikle şöyle görünür:
<h1> This is an h1 tag </h1>
En başta belirttiğimiz gibi, altı tür başlık etiketi vardır. Bu etiketlerin her biri farklı şeyler için kullanılır ve önem sırasına göre H1’den H6’ya kadar sıralanır. Genel olarak bu etiketlerin tamamı arama motoru botlarına başlık ve alt başlıklarınız hakkında bilgi vererek SEO amaçlı kullanılmaktadır. Eşit derecede önemli olan şey, içeriğinizi bir bütün olarak daha okunaklı ve kullanıcı dostu hale getirmeleridir.
Burada, her başlık etiketinin neyi temsil ettiğine dair kısa bir genel bakış verilmiştir.
-
H1 – bu etiket, konunuzun ne hakkında olduğunu duyurduğu ve genellikle en önemli anahtar kelimelerinizi içerdiği için grubun en önemli başlık etiketidir.
(H1 etiketi örneği)
Başka bir deyişle, H1 sayfanızın başlığını ifade eder. Bu etiket, arama motoru botlarının sayfanızın ne hakkında olduğunu belirlemesine yardımcı olduğundan, web sitenizin SEO’su için özellikle önemlidir.
-
H2 – bu etiket esas olarak sayfanızın veya gönderinizin ana konularını açıklar. H2 etiketlerini bir kitabın ana bölümleri gibi düşünebilirsiniz. Bu tür bir etiket genellikle, içeriği kullanıcılar için daha okunabilir ve genel olarak gezinmeyi daha kolay hale getirmek amacıyla mantıksal bölümlere ayırmak için kullanılır. Örneğin bu bölümün tamamı bir H2 başlığına sahiptir (“H1 ve Başlık Etiketleri Nedir”).
-
H3 – bu etiket, H2 etiketinizi birden çok alt başlığa bölmenize izin vererek içeriğinizi daha fazla tanımlamayı amaçlamaktadır. Örneğin H2’niz bir liste içeriyorsa, bu, bir H3 etiketi kullanmak ve o listenin ana noktalarını işaretlemek için mükemmel bir fırsattır.
-
H4 – H6 – diğer her şey, yalnızca içeriğinizi okuyucular için daha fazla tanımlayacak ve bir bütün olarak daha kullanıcı dostu hale getirecek okunabilir metin parçalarına bölmek içindir. Örneğin H3 etiketinizin daha fazla açıklanması gerekiyorsa, onu birkaç H4 etiketine daha bölebilirsiniz. Bunlar genellikle çeşitli bültenler veya numaralandırılmış listeler olacaktır (bu bölümde kullandığımıza çok benzer).
Başlık Etiketlerinin Önemi
Daha önce belirlediğimiz gibi, arama motoru botlarının sayfanızın ne anlama geldiğini öğrenmesine yardımcı olduklarından, H1 etiketleri SEO için özellikle önemlidir. Yine de, sayfanıza sadece bir H1 etiketi eklemek genellikle yeterli değildir. Diğer tüm başlık etiketleri, içeriğinizin okunabilirliğine ve arama motoru görünürlüğüne de kendi yollarıyla katkıda bulunur; bu yüzden uygun gördüğünüz yerde (ve her zaman) içeriğiniz boyunca diğer başlık etiketi türlerini de dağıtmalısınız.
İçeriğinizi farklı başlık etiketleri kullanarak daha küçük bölümlere ayırarak, ziyaretçilerinize ek bağlam sağlayabilirsiniz. Ve pek çok kullanıcının gerçekten kontrol etmek isteyip istemediklerine karar vermeden önce farklı içerik türlerini taramayı tercih ettiği bir sır değil. Böylece, içeriğinizin arama motorlarındaki sıralaması söz konusu olduğunda, onu daha taranabilir, daha okunabilir ve genel olarak daha kullanıcı dostu hale getireceksiniz.
Şöyle ki, arama motorları bir sayfanın taranabilirliğini ve kullanıcı dostu olmasını daha iyi sıralama için gerekli faktörlerden biri olarak sayar. Bu yüzden sayfanıza veya gönderinize başlık etiketleri eklemezseniz, arama motoru botları sayfanızı gezinmesi o kadar kolay olmayan bir sayfa olarak görebilir ve bu da sayfanızın SERP’lerde daha düşük sıralarda yer almasına neden olabilir.
İçeriğinize Başlık Etiketleri Ekleme
Artık başlık etiketlerinin ne hakkında olduğunu açıkladığımıza göre, bunları içeriğinize gerçekten nasıl dahil edebileceğinizi konuşmanın zamanı geldi. Bu karmaşık bir görev gibi görünse de, bir kez yapmaya başladığınızda, etiket eklemenin herhangi bir ileri düzey bilgi gerektirmediğini fark edeceksiniz. Aslında, çoğu insan içeriğini bir şekilde yapılandırır. Bunu, başlıklarını işaretlemek için farklı yazı tipi boyutları seçerek, farklı madde işaretleri, numaralandırılmış listeler vb. kullanarak yaparlar. Tek fark, mutlaka gerçek HTML kodunu içermemeleridir. Şans eseri, birçok metin düzenleyici (Google Dokümanlar veya Microsoft Word’de bulunan düzenleyici gibi), genellikle tüm süreci daha da kolaylaştıran bir başlık türü seçeneğiyle gelir. Bu sefer, size bu etiketleri WordPress sayfanıza veya gönderinize ekleyebileceğiniz birkaç farklı yol göstereceğiz.
İçeriğinize manuel olarak bir H1 etiketi eklemek isterseniz, WordPress editörünüze
ve
eklemeniz ve başlığınız için kullanmak istediğiniz metni bu iki etiketin arasına yerleştirmeniz yeterlidir. Örneğin H1 etiketinizin “SEO’nuzu Geliştirmek İçin Başlık Etiketleri Nasıl Kullanılır” olmasını istiyorsanız, şöyle görünmesi gerekir:
<h1> How to Use Header Tags to Improve Your SEO</h1>
H2, H3 etiketleri vb. eklemek isterseniz aynı kurallar geçerlidir. Sadece “h1” kısmını ihtiyacınız olan başlık etiketi tipine göre değiştirmeniz yeterli (Ör: “h2”, “h3” vb.).
Elbette, isterseniz, başlık etiketlerinizi manuel olarak oluşturmak için Metin düzenleyiciyi (veya Gutenberg kullanıyorsanız HTML bloğunu) kullanabilirsiniz:
(Klasik WordPress düzenleyicide manuel olarak bir başlık etiketi oluşturma)
(Gutenberg düzenleyicide manuel olarak bir başlık etiketi oluşturma)
HTML4 veya daha eski yerine HTML5 ile çalışıyorsanız, etiketinize bir
snippet’i de eklemeniz gerekebilir. Bunun gibi:
<header> <h1> How to Use Header Tags to Improve Your SEO </h1> </header>
Elbette, başlık etiketlerinizi canlı olarak eklemeden önce düzgün biçimlendirilmiş olup olmadığını kontrol etmelisiniz.
Şimdi, WordPress gibi bir CMS platformu kullanıyorsanız, başlık etiketleri ekleme işleminin daha da basitleştirilebileceğinden zaten bahsetmiştik. Bu yüzden manuel yöntemi kullanmaktan kaçınmayı tercih ederseniz, metin parçalarınızı doğrudan düzenleyicinin içinde bulunan araç çubuğunu kullanarak başlık etiketleri olarak işaretleyebilirsiniz.
Klasik düzenleyiciyi kullanıyorsanız tek yapmanız gereken metnin başlık etiketinizi atamak istediğiniz bölümünü seçmek ve söz konusu etiketi seçmektir:
Gutenberg kullanıyorsanız, Başlık bloğunu kullanabilir ve ardından başlık etiketinizi bloğun kendisinde ayarlayabilirsiniz:
Başlık Etiketleri Nasıl Kullanılır: En İyi Uygulamalar
Başlık etiketlerinin içeriğinizi daha okunabilir ve kullanıcı dostu hale getirebileceğini ve bunun da sayfa sıralamanızı yükseltmeye yardımcı olabileceğini zaten belirledik. Başlık etiketlerinizi optimize ederken bağlı kalmanız gereken en iyi ipuçlarından ve uygulamalardan bazılarını burada bulabilirsiniz.
Başlık Etiketlerinizde Anahtar Kelimeler Kullanın (Mümkün Olduğunda)
Google alaka düzeyini ve genel bağlamını kontrol etmek için içeriğinizin üzerinden geçtiğinde, içeriğinizin ne hakkında olduğunu daha iyi anlamak için başlık etiketlerinizi de tarar. Bu yüzden içeriğinizi arama motorlarıyla daha alakalı hale getirmek ve başlık etiketlerinize bazı anahtar kelimeler eklemek için bu mükemmel bir fırsattır. Bu durum anahtar sözcükleri ve/veya ilgili eşanlamlıları kullanmak ve bunları mümkün olduğunda başlık etiketinizin bir parçası yapmak anlamına gelir.
H1 etiketinize anahtar kelimeler eklemek özellikle önemlidir, çünkü bu etiket genellikle sayfanız veya gönderi başlığınız olarak işlev görür. Bununla birlikte anahtar kelimelerinizi H2 ve H3 etiketlerinize dahil etmeyi de denemek size iyi gelecektir. Bu stratejiyi doğru bir şekilde kullanarak, yalnızca daha iyi bir sıralama şansınızı artıracaksınız.
Bununla birlikte aşırıya kaçmamalı ve anahtar kelimelerinizi her başlık etiketine sıkıştırmamalısınız. Mantıklıysa ve bunu yapmak doğal geliyorsa, o zaman elbette onları eklemelisiniz. Sadece bu konuda olabildiğince mantıklı olmaya çalış. Hatta anahtar kelimelerinizi uygulamakla ilgili ek yardıma ihtiyacınız olursa, her zaman Ahrefs gibi en iyi anahtar kelime araştırma araçlarından bazılarına bakabilirsiniz.
Yalnızca Bir H1 Etiketi Kullanmayı Deneyin
Birden fazla H1 etiketi kullanmanın sıralamanızı olumsuz yönde etkileyebileceğine dair bir kanıt olmasa da (aslında Google, istediğiniz kadar etiket kullanabileceğinizi söylüyor), H1 etiketlerinizi akıllıca kullanmanızı öneririz. Şöyle ki, H1 etiketleri genellikle büyük harflerle gösterilir ve bu nedenle kullanıcılara başlık gibi görünebilir. Bu yüzden sayfanızda çok fazla H1 etiketi varsa, onlar için işler kafa karıştırıcı ve hatta dikkat dağıtıcı olabilir. Bu yüzden mümkünse, sayfa (veya gönderi) başına yalnızca bir H1 etiketine sahip olmanızı öneririz.
Öne Çıkan Snippet’ler için İçeriğinizi Optimize Etmeyi Unutmayın
Başlık etiketleri söz konusu olduğunda, içeriğinizi öne çıkan snippet’ler için optimize etmenin faydalarından bahsetme şansını kaçırmamalıyız. Başlık etiketlerinizi sıralamalarınızı etkileyebilecek ve içeriğinizin öne çıkan bir snippet olarak görüntülenmesine katkıda bulunabilecek şekilde optimize etmenin iki özel yolu vardır. İlki, sitenizi sesli arama için optimize ederken sıklıkla kullanılan bir strateji olan uzun kuyruklu anahtar kelimeler için başlık etiketlerinizi optimize etmektir.
Başlık etiketinize uzun kuyruklu anahtar kelimeler eklerseniz ve ardından kullanıcının arama sorgusuna doğrudan altındaki paragrafta yanıt verirseniz, içeriğinizin öne çıkan bir snippet olarak görünme şansını büyük ölçüde artırırsınız.
Bunu yapmanın başka bir yolu da metninize daha küçük başlıklar eklemektir. Bu durum Google’a kendi numaralandırılmış veya madde işaretli listesini oluşturması ve bunu arama sonuçlarında öne çıkan snippet olarak göstermesi için işaret verebilir.
Bunların tümü, genel olarak daha iyi bir sıralamaya sahip olma şansınızı artırabilir ve bir bütün olarak arama motorunuzun görünürlüğünü artırabilir. Bu yüzden başlık etiketlerinizi optimize ederken de bu stratejileri uygulamayı denemelisiniz.
Başlıklarınızı Hiyerarşik Olarak Kullanın
Söylemeye gerek yok. Fakat konu sitenizde başlık etiketleri kullanmaya gelince, genel kuralınız bunları hiyerarşik bir şekilde eklemek olmalıdır. Bununla demek istediğimiz, bu etiketleri sayfanıza veya gönderinize her eklemeye çalıştığınızda, H1’inizden (başlığınız veya ana konunuz) başlamanız ve oradan devam etmeniz gerektiğidir. Daha sonra ana metin noktalarınızın (başlıkların) neler olduğunu belirlemeli ve bunları H2 olarak işaretlemelisiniz. Son olarak liste, madde işaretleri veya içeriğinizi daha fazla düzenleyecek ve daha taranabilir hale getirecek herhangi bir ek alt başlığa ihtiyacınız varsa, H3 ekleyebilir veya daha da ileri gidebilirsiniz.
Hiyerarşik olarak sıralanmış başlıklara bir örnek göstermek için, bu özel makalede kullanılan başlık etiketlerini başlığın kendisinden başlayarak listeleyeceğiz:
-
H1 (Başlık): SEO’nuzu Geliştirmek İçin Başlık Etiketleri Nasıl Kullanılır?
-
H2: H1 ve Başlık Etiketleri Nedir?
-
H2: Başlık Etiketlerinin Önemi
-
H2: İçeriğinize Başlık Etiketleri Nasıl Eklenir?
-
H2: Başlık Etiketleri Nasıl Kullanılır: En İyi Uygulamalar
-
H3: Başlık Etiketlerinizde Anahtar Kelimeler Kullanın (Mümkün Olduğunda)
-
H3: Öne Çıkan Parçacıklar İçin İçeriğinizi Optimize Etmeyi Unutmayın
-
H3: Başlıklarınızı Hiyerarşik Olarak Kullanın…
…ve benzeri. Bu durum başlık hiyerarşinizin nasıl olması gerektiği konusunda size iyi bir genel fikir vermelidir.
Sayfalarınıza ve Gönderilerinize İçindekiler Tablosu Ekleyin
Ziyaretçilerinizin genel kullanıcı deneyimini daha da geliştirmek istiyorsanız, sayfalarınıza veya gönderilerinize her zaman tıklanabilir bağlantılara sahip bir başlık listesi – içindekiler tablosu olarak da bilinir – ekleyebilirsiniz. Bu durum ziyaretçilerinize içeriğinizin yapısı hakkında daha net bir genel bakış sağlar ve sayfanızda daha kolay gezinmelerine veya gönderi paylaşmalarına olanak tanır. Yani, içindekiler tablonuzdaki belirli bir bağlantıya tıkladıklarında, ilgilendikleri belirli bir başlık etiketine yönlendirilirler.
Bu uygulama, web sitenizin kullanıcı deneyimini iyileştirmenin yanı sıra web sitenizin sıralamasına da katkıda bulunabilir. Aslında, bir içindekiler tablosu eklemek artırır…