Modern işletme, çeşitli başarı göstergelerini hesaplamak için pek çok araç ve ölçüm sağlar. İçinde bulunduğunuz niş ne olursa olsun ve işinizin boyutu ve kapsamı ne olursa olsun, bir noktada yatırım getirisi ile karşılaşmanız kaçınılmazdır. Bu terimi ilk kez görüyorsanız veya daha önce keşfetmeye ihtiyacınız veya ilginiz yoksa, doğal olarak ROI’nin ne olduğunu merak ediyorsunuzdur.
ROI – yatırım getirisinin kısaltması – önemli bir ölçüdür çünkü belirli bir projenin tüm işletme üzerindeki genel etkisini anlamamıza ve kavramamıza yardımcı olur, bu da ROI’yi, uygulanmadan önce projenin daha büyük bir resmini oluşturmak için harika bir araç haline getirir. ROI hesaplamasının kendisi oldukça basit bir matematiksel işlem olsa da, onu hesaplamak her zaman kolay bir iş değildir çünkü pratikte bir projenin belirli faydalarını ve maliyetlerini ifade etmek genellikle imkansızdır. Bu özellikle BT projeleri için geçerlidir. BT’de, örneğin ilk bakışta hiçbir somut faydası olmayan çok büyük bir yatırım gibi görünen olağanüstü durum kurtarma çözümlerinin faydalarını göstermek çoğu zaman zorlayıcıdır. Yaygın bir örnek, ERP’yi veya başka herhangi bir iş çözümünü tanıtmanın faydalarını ölçmede yaşanan zorluktur.
Sizin için YG, hesaplanması zor olan basit bir işlem, aynı zamanda bir satış aracı olan bir performans metriği ve uygun analizi işinizi batmaktan kurtarabilecek bir moda sözcükse, ortalıkta dolaşın – okuyacaksınız:
-
yatırım getirisi nedir
-
ROI Nasıl Hesaplanır?
-
ROI Nasıl Kullanılır?
-
ROI Hesaplamanın Dezavantajları
-
ROI Yenilikleri
-
Pazarlamada ROI Nedir?
yatırım getirisi nedir
Basitçe söylemek gerekirse, ROI, bir yatırımın karlılığını belirlemek için bir ölçüdür. Bir yatırım için ne kadar ödediğinizi, ondan ne kadar kar elde ettiğinizi karşılaştırır. Bu nispeten basit matematiksel hesaplama, belirli bir girişimdeki yatırımınızın ne kadar başarılı olduğunu veya olacağını değerlendirmenize ve performansını diğer benzer girişimlerle karşılaştırmanıza olanak tanır.
ROI hesaplaması, belirli bir yatırımın getiri miktarını o yatırımın maliyetine göre doğrudan hesaplamayı amaçlar. Bireysel bir çabanın etkilerini ölçmek amacıyla veya amacı bir iş gerekçesi, teklif veya proje için temel oluşturmak olan daha karmaşık bir yaklaşımın parçası olarak kendi başına gerçekleştirilebilir. Bir şirketin genel yatırım getirisi, işletmenin ne kadar verimli yönetildiğini değerlendirmek için önemli bir performans göstergesi olarak kabul edilir.
YG, karı net bir şekilde anlamanıza olanak sağlamak için genellikle yüzde olarak ifade edilir, çünkü tam tutarları kullanmak bazen bize yanlış bir başarı veya kayıp imajı verebilir. Unutulmaması gereken önemli nokta, ROI’nin elde tutma süresini veya geçen süreyi hesaplamasına dahil etmemesi, bu nedenle diğer bazı projelere yatırım yapma fırsatlarından yararlanamamaya yol açabilir.
ROI Nasıl Hesaplanır?
ROI’yi hesaplamak kesinlikle roket bilimi değildir. Fakat etkisini anlamak hesaplamanın kendisi kadar basit olmayabilir. Yüzdeyi bulmak için yatırımınızdan elde ettiğiniz kazancı yatırım maliyetine bölüp 100 ile çarpmanız yeterli. Formül oldukça basit ve net:
Örneğin size 100 ABD Dolarına mal olan 100 ABD Doları kârlı bir yatırım yaptığınızı varsayalım – bu yatırımın YG’si 1 veya yüzde olarak ifade edildiğinde %100 olacaktır. Bir yatırımdan kazandığınız miktara genellikle net kâr veya net yatırım kazancı denir.
Yani, sadece formülü olabildiğince açık hale getirmek adına:
-
Net yatırım kazancı veya net kâr, halihazırda yatırmış olduğunuz maliyetleri değerlendirdikten sonra, bir yatırımdan elde ettiğiniz net getiridir.
-
Yatırım maliyeti, belirli bir yatırıma yatırdığınız paranın tamamıdır.
Bu durum geniş bir uygulama yelpazesine sahip standart, temel bir formüldür – net bir karlılık göstergesine ihtiyaç duyduğunuzda pazarlama, satış ve her türlü iş projesinde kullanılabilir. Zaman veya yatırım tabanı gibi farklı faktörleri hesaba katan başka, farklı ROI formülleri de vardır. Bu yüzden her denklem belirli yatırım kümelerini ölçtüğünden, belirli bir durumda hangi formülün kullanıldığını bilmek önemlidir. Hatta ücretsiz olarak kullanabileceğiniz çok sayıda online yatırım getirisi hesaplayıcısı bulunmaktadır.
ROI Nasıl Kullanılır?
ROI, yatırımınızın işiniz üzerindeki etkisini anlamanın hızlı bir yoludur. Farklı satış stratejilerini değerlendirmek, yeni çalışanları işe alıp almamaya karar vermek ve genel olarak herhangi bir yatırımın karlılığı hakkında fikir edinmek için kullanabilirsiniz. Formülü işinize olduğu kadar kişisel bütçenize de uygulayabilirsiniz, yatırım getirisinin hesaplamasına dahil ettiğiniz faktörler kadar gerçekçi olduğunu unutmayın.
Her tür harcamayı değerlendirmeniz gerektiğinde ROI’yi kullanabilirsiniz. Örneğin yatırım getirisi analizi, reklam maliyetini değerlendirmek için yaygın olarak kullanılır. Reklama yapılan 5.000 ABD Doları tutarındaki yatırım, satışlarda 75.000 ABD Doları kâr sağladıysa bu, reklam yatırımının YG’sinin %1500 olduğu anlamına gelir. Yüzdeler, hangi çabaların değerli olduğunun çok net bir resmini sunar.
Genel olarak yıllık %7 veya daha yüksek bir yatırım getirisinin iyi bir yatırım getirisi olduğu kabul edilir. Genellikle endüstri, faydalar ve harcamalar gibi birçok farklı faktöre bağlı olduğundan, iyi bir yatırım getirisi, farklı endüstrilerde çok farklı değerler anlamına gelebilir. Sektörünüzdeki iyi yatırım getirisinin tanımlarını aramak yerine, ne kadar risk almayı göze alabileceğiniz, ne kadar kar elde etmeniz gerektiği ve bir kayıp yaşarsanız ne olacağı gibi temel soruları yanıtlamaya çalışmak daha akıllıca olabilir. Fakat bu sorulara net cevaplar aldıktan sonra, iyi bir yatırım getirisi için hesaplamalar yapmak mantıklıdır.
ROI Hesaplamanın Dezavantajları
ROI, şüphesiz karlılık oranlarını değerlendirmek için çok yararlı bir araçtır. Fakat mükemmel değildir. ROI’nin en sık bahsedilen dezavantajı, denklemde zamanı hesaba katamamasıdır. İlk bakışta bazı yatırımlar çok karlı görünebilir. Fakat belirli bir kâr elde etmenin beş yıldan fazla sürdüğünü fark ettiğinizde tablo bambaşkadır. Daha sonra, bu yatırımı daha az kâr getiren ancak yalnızca bir yıl içinde yapılan başka bir yatırımla karşılaştırırsınız ve denklem giderek daha karmaşık hale gelir. Daha alakalı faktörleri dahil etmeyi ve kârlılığın daha gerçekçi bir resmini sunmayı amaçlayan birçok yatırım getirisi varyasyonunun her zaman ortaya çıkmasının nedeni tam olarak budur.
ROI’nin ikinci dezavantajı, finansal olmayan faydaları dikkate almamasıdır. Belirli bir yatırım hayatınıza çok fazla stres getirdiyse ve değerli çalışanlarınızı kaybetmenize neden olduysa, kağıt üzerinde durum ne kadar iyi görünse de karlılığı sorgulanabilir. Finansal olmayan faktörler ilgisiz görünebilir ancak etkileri yine de gerçektir ve genellikle çok güçlüdür. ROI sadece temel bir araçtır ve kesinlikle genel bir fikir edinmek için kullanılmalıdır. Fakat daha kesin bir görüntü için, yatırım getirisi formülünü ihtiyaçlarınıza göre özelleştirmeniz veya onunla birlikte başka araçlar kullanmanız gerekir.
ROI Yenilikleri
ROI’nin ilk eksiklikleri nedeniyle, yıllar içinde birçok yenilikçi formül ortaya çıktı. Yatırımın sosyal getirisi veya SROI, sosyal ve çevresel metrikler gibi finansal olmayan faktörleri dikkate alarak daha geniş bir resim sağlamak amacıyla 90’ların sonlarında geliştirilmiştir. SROI, sosyal açıdan sorumlu yatırım uygulamaları kapsamında belirli projelerin değerini anlamak için özellikle yararlıdır. SROI sonuca dayalı olarak kabul edilir ve ekonomik, çevresel ve sosyal değerin daha geniş etkisini hesaba katar. Bu sonuçları somut parasal değerler halinde özetler. SROI hesaplaması şöyle görünür: faydaların net bugünkü değeri/yatırımın net bugünkü değeri.
Sosyal medya pazarlamasının çok özel ölçümleri ve ihtiyaçları vardır. Bu yüzden sosyal medya istatistikleri ROI, sosyal medya kampanyalarının etkisini ve başarısını belirtir. Örneğin belirli bir birim çabanın kaç tıklama veya beğeniden kaynaklandığı hakkında bilgi verebilir. Benzer şekilde, pazarlama istatistikleri ROI, reklam veya pazarlama kampanyalarından kaynaklanan getiriyi tanımlamayı amaçlar.
Projede harcanan sürenin hesaba katılmaması genellikle en büyük ROI dezavantajlarından biri olarak belirtildiğinden, yıllık ROI formülü bir paydaşın yatırım yaptığı süreyi dikkate almaya çalışır.
Eğitim nişinde, belirli bir eğitim programının getirisi olarak öğrenilen ve tutulan bilgi miktarını belirlemek için ilginç bir yatırım getirisi varyasyonu yaratılır. Ekonomi sürekli değiştiğinden ve geliştiğinden, gelecekte yalnızca daha fazla yatırım getirisi varyasyonuna sahip olmayı bekleyebiliriz.
Pazarlamada ROI Nedir?
ROI analizi pazarlamacılar için özellikle değerlidir. Pazarlamaya yaptığınız yatırım, işletmenizin başarısına, daha doğrusu satış sonuçlarınıza doğrudan etki eder. Bu yüzden hangi tür pazarlama yatırımlarının en çok karşılığını verdiğini bilmek, işletmenize sağladığı kazancın yanı sıra, müşterilerinizin özellikleri ve alışkanlıkları hakkında da çok daha yararlı bilgiler sağlayabilir. Önemli ölçüde sonuç vermeyen çabalara zaman ve para harcamayarak daha fazla kar elde etmenize de yardımcı olduğundan bahsetmiyorum bile.
Örneğin ROI, ürününüz için çevrimdışı mı yoksa online bir pazarlama kampanyasının mı daha iyi olduğunu belirlemenize yardımcı olabilir. Her ikisini de başlattıktan sonra hangisinin size daha çok kazandırdığını değerlendirebilirsiniz. Tek şey, pazarlama ROI analizinin, özellikle çevrimdışı kampanyalar için her zaman o kadar basit olmamasıdır. Genel olarak bir çevrimdışı kampanyadan elde edilen karı ölçmek zordur ve bir çevrimdışı kampanya YG’sini hesaplamak da bir istisna değildir. Online pazarlama söz konusu olduğunda, pazarlama yatırım getirisi analizini kolaylaştırabilecek birçok araç vardır.
Google analytics, online kampanyalarınız hakkında size birçok farklı ve çok kesin istatistik sağladığı için özellikle yararlı olabilir. Belirli bir kampanya için en önemli bulduğunuz faktörleri hesaba katan özelleştirilmiş bir ROI formülü oluşturabilir ve bunları kampanyanın etkinliğini hesaplamak için kullanabilirsiniz. CRM yazılımı, tüketicilerle etkileşiminizi kolaylaştırdığı ve önemli tüketici verilerini toplamanıza yardımcı olduğu için de çok yararlı olabilir. Pazarlama ROI analiziniz, pazarlama stratejinizin en iyi ROI’ye sahip belirli bir segmentine odaklanarak paranızı nasıl yatıracağınızı anlamanıza ve karınızı en üst düzeye çıkarmanıza yardımcı olacaktır.
Pazarlama ROI’si her zaman parasal kâra odaklanmak zorunda değildir. Örneğin sosyal medya pazarlaması söz konusu olduğunda, hedefiniz sosyal medya takipçi sayınızı artırmaksa, çabalarınızın başarısını değerlendirmek için bir ROI analizi yapabilirsiniz.
Konu Özeti
Sınırlamalarından bağımsız olarak ROI, çoğu iş alanında karlılığın güçlü bir göstergesi olmaya devam ediyor. Yatırım getirisi bilginizin (eksikliğinizin) etkilenmediği, verebileceğiniz bir iş kararı yoktur. Kârlılığı optimize etmenin tek yolu, hangi çabaların en iyi sonuçları verdiğini bilmektir. Daha fazla faktörü dikkate almak ve yatırımınızın karlılığı hakkında daha kesin bilgiler elde etmek için her zaman yaratıcı olabilir ve yatırım getirisi formülünü özelleştirebilirsiniz.
Yöneticilerinizi veya çalışanlarınızı bazı pazarlama taktiklerini diğerlerine tercih etmeye ikna etmeniz gerektiğinde veya hangi projeye yatırım yapacağınızı seçmeniz gerektiğinde ROI aslında mükemmel bir satış aracı olarak kabul edilebilir. İyi yapılmış bir ROI hesaplaması çok önemlidir. projenin yararlılığını açıklamanın etkili bir yolu ve bütçe kaynaklarının optimal tahsisi için paha biçilmez bir araçtır. Fakat sadece hesaplamak yetmez. ROI hesaplamasının gerçekten yardımcı olması için, diğer tüm iş ölçümlerini ve yönlerini göz önünde bulundurarak nasıl analiz edeceğinizi de bilmeniz gerekir. ROI analizinin sonucu, size belirli bir proje tarafından ulaşılacak nihai iş hedeflerinin ölçülebilir bir göstergesini sağlar.
Pek çok şirket kendi benzersiz ROI formüllerini geliştirdi ve kullandıkları tam denklemi bilmiyorsanız, ROI’nizi asla diğer şirketlerin ROI’leriyle karşılaştırmamanızın nedenlerinden biri de budur. Pazarlama, optimize edilmiş bir pazarlama stratejisinin işin her yönü üzerinde güçlü bir etkisi olduğundan, özellikle yatırım getirisinden yararlanabilecek bir alandır. Küçük ve yeni işletmeler de kendi iş geliştirmeleri için değerli olan yatırım getirisi analizine dayalı sonuçlar bulacaktır.