Bir web sitesinden para kazanmanın pek çok yolu vardır ve online reklamlar sunmak en kolay yollardan biridir. Şimdi, reklamların sakıncaları açıktır, o kadar ki neredeyse hiç kimse onları sevmez. Yine de, bir ödeme duvarının arkasına saklanmak yerine, bazı kaliteli, profesyonelce yapılmış içeriğe ücretsiz olarak erişebilmenizin tek nedeni genellikle bunlardır. Bununla birlikte genellikle göz ardı edilen bir başka dezavantaj da, bu makalenin konusu olan kötü amaçlı reklamcılıktır. Bu yazıda, başlıktan da anlaşılacağı gibi, kötü amaçlı reklamcılığın ne olduğunu tartışacağız. Ama sadece bu da değil: Kötü amaçlı reklamcılıkla başlayan neredeyse her şeyde olduğu gibi kötü amaçlı reklamcılık kötüdür. Hatta bunun web sitenizi nasıl olumsuz etkileyebileceğini ve bundan kaçınmak ve kendinizi, ziyaretçilerinizi ve kârınızı kötü etkilerden korumak için neler yapabileceğinizi açıklamaya çalışacağız.
İşte tartışacaklarımız:
-
Kötü Amaçlı Reklamcılık Nedir?
-
Kötü Amaçlı Reklamcılık Nasıl Çalışır?
-
Kötü Amaçlı Reklamcılık Web Sitenizi Nasıl Etkiler?
-
Kendinizi Kötü Amaçlı Reklamlardan Nasıl Korursunuz?
Kötü Amaçlı Reklamcılık Nedir?
Basitçe söylemek gerekirse, kötü amaçlı reklamcılık, kötü amaçlı yazılım yaymak için internet reklamlarının kullanılmasıdır. Sözcüğün kendisi kötü amaçlı yazılımın bir portmanteau’sudur, kendisi kötü amaçlı yazılım ve reklam anlamına gelen bir portmanteau’dur, bu da terimi bir tür çift portmanteau – dilerseniz bir portmanteau yapar.
Küstahlık bir yana, kötü amaçlı reklam uygulaması bilgisayar korsanları için caziptir çünkü reklamın içeriği çoğunlukla web sitesi sahibinin veya yöneticisinin kontrolü dışındadır ve aynı zamanda web sitesi ziyaretçisini cezbedecek şekilde tasarlanmıştır. Bilgisayar korsanları, yalnızca web sitesi operatörlerinin değil, reklam ağlarının da her bir reklamın içeriğini kötü amaçlı yazılım açısından kontrol etmesinin çok zor olduğunu düşünüyor.
Kötü Amaçlı Reklamcılık Nasıl Çalışır?
Kötü amaçlı reklamcılığın nasıl çalıştığını incelemek için önce normal reklamların nasıl çalıştığını incelememiz gerekir.
Genellikle, web sitenizde reklam kullanıyorsanız, online reklam alanınızı doğrudan bir reklamverene satmazsınız: bir online reklam ağı kullanıyorsunuzdur. Siz site sahibi olarak reklamlara yer ayırıp bir reklam ağına başvurarak sitenizin kriterlerine uygun olup olmadığını kontrol etsinler. Web siteniz kabul edildikten sonra, reklamlar yolunuza çıkmaya başlar.
Bir şey satan kişi olan reklamveren, reklamları doğrudan web sitesi sahiplerine sunmak yerine genellikle kendi reklamlarıyla bir reklam ağına başvurur. Ne de olsa bu bir sayı oyunu: pratik amaçlar için sonsuz sayıda web sitesi ve sınırlı bir süre var. Reklamlar bir reklam ağı tarafından kabul edildikten sonra, reklamveren web sitelerinde yer satın alır ve reklam ağı reklamları yerleştirmeye başlar.
Şimdiye kadar, çok iyi. Fakat kötü amaçlı yazılım nereden geliyor?
Online reklamlar, köprüler kadar basit olabilir. Fakat birçoğu, izleme ve etkinlik değerlendirmesi, duyarlı tasarım ve diğer amaçlar için çok karmaşık kodlamaya sahiptir. Bu durum herhangi bir reklam ağının, yerinde inceleme mekanizmaları olmasına rağmen, genellikle çok sayıda karmaşık kodlanmış reklama sahip olduğu ve bilgisayar korsanlarının bunu kötü amaçlı kodlarını gizlemek için kullandığı anlamına gelir.
Bu genellikle kötü amaçlı yazılımların zorla indirilmesini içerir. Fakat farklı şekiller de alabilir. Bir bağlantıyı yanlış tanıtmak ve ziyaretçiyi yasa dışı veya sahte ürün veya içerik barındırabilecek kötü amaçlı bir web sitesine veya kimlik avı veya diğer dolandırıcılık web sitelerine yönlendirmek anlamına gelebilir.
Kötü Amaçlı Reklamcılık Web Sitenizi Nasıl Etkiler?
Göz önünde bulundurmanız gereken ilk etki, ziyaretçileriniz üzerindeki psikolojik etkidir: Virüslü reklamlarla hiçbir ilginiz olmayabilir. Fakat ziyaretçileriniz bunun farkında mı? Ve öyle olsalar bile, fark eder mi? Web siteniz güvenilmez veya güvensiz olarak algılanacak ve trafik ve dolayısıyla para kaybedeceksiniz.
Güvenebileceğiniz başka bir şey de üçüncü taraf eylemleridir. Barındırma sağlayıcınız, sunucularını kötü amaçlı yazılımlardan korumak isteyecek ve web sitenizde kötü amaçlı yazılım tespit ettiklerinde web sitenizi çevrimdışı duruma getirecektir. Bu durum barındırma sağlayıcısını ve diğer müşterilerini korumayı amaçlayan beklenen bir koruma olsa da, yine de web sitenizin çevrimdışı olduğu ve size yine ziyaretlere ve paraya mal olduğu anlamına gelir.
Barındırma sağlayıcınızın yanı sıra Google, güvenlik konusundaki itibarını da korumak istiyor. Bu yüzden kötü amaçlı yazılım tespit edilirse web siteniz Google tarafından kara listeye alınabilir. Bu tamamen erişilemez olmakla aynı şey olmasa da, web siteniz aramalarda çıkmayacak ve sitenize girmeye çalışan ziyaretçiler parlak kırmızı bir ekranla karşılanarak uyarılacaktır. İyi bir görünüm değil.
Son olarak hiçbir kötü amaçlı yazılım olmasa bile, web sitenizdeki reklamlar ziyaretçilerinizi istenmeyen veya yasa dışı içeriğe yönlendiriyorsa, bu durum hemen çıkma oranınızı ve dolayısıyla SERP sıralamalarınızı etkiler.
Kendinizi Kötü Amaçlı Reklamlardan Nasıl Korursunuz?
Yapmanız gereken ilk şey, web sitenizin düzenli olarak yedeğini almaktır. Kötü amaçlı kod web sitenize bulaşırsa, onu bir yedekten geri yükleyebilmeniz gerekebilir. Güvenli oynamak için öder.
Daha sonra web sitenize iyi bir göz atın. Yüklediğiniz tüm eklentilere gerçekten ihtiyacınız var mı? Bir eklentiye ihtiyacınız yoksa devre dışı bırakın ve kaldırın. Aynısı, yüklemiş olabileceğiniz ancak kullanmadığınız temalar için de geçerlidir. Ne kadar az farklı yazılım çözümü kullanırsanız, kötü aktörler için o kadar az giriş noktası olur.
Hatta her şey güncel mi? Eklentiler, temalar ve WordPress’in kendisi için birçok güncelleme, bilinen açıklardan yararlanma ve zayıflıklarla ilgili güvenlik güncellemeleri içerir. Genellikle geliştiriciler tarafından bir zayıflığın belirlendiği ve ardından düzeltildiği anlamına geldiğinden, asla eski yazılımları kullanmayın. Benzer şekilde, terk edilmiş eklentilerden ve temalardan kaçının – kesinlikle WordPress güncellemelerinin gerisinde kalacaklardır. Bir reklam yönetimi eklentisi kullanıyorsanız, en son sürümü kullandığınızdan emin olun.
Barındırma sağlayıcınız, hizmetlerinin bir parçası olarak neredeyse kesinlikle düzenli kötü amaçlı yazılım taramaları sunacaktır. Fakat bunu kendilerini korumak için yapıyorlar ve web sitenizdeki kötü amaçlı yazılımları tespit etmeleri web sitenizin çevrimdışı duruma gelmesine neden olabilir. Güvenli tarafta olmak için, web sitenizi kötü amaçlı yazılımlara karşı düzenli olarak taramak istersiniz. Bağlantılı makalede önerdiğimiz birkaç güvenilir eklenti var.
Son olarak kendi araştırmanızı yapın. En iyileri bile hata yapar ve yine de yanlışlıkla kötü bir reklama ev sahipliği yapabilirsiniz. Reklamı bir test web sitesinde kontrol edip ardından kötü amaçlı yazılım taraması yapabiliyorsanız, yapın. Hatta bir reklam ağına kaydolurken kendiniz araştırın. Reklam inceleme sürecini ve sizi kötü oyunculardan korumak için ne tür korumaları olduğunu sorun.
Konu Özeti
Gördüğünüz gibi, kötü amaçlı reklamcılık içeriğinizi, itibarınızı ve kârlılığınızı etkileyebilecek bir sorundur. Kimse para kaybetmekten hoşlanmaz. Fakat genellikle kazanılabilir ve içerik, onları oluşturmak için yeterince dikkatli olduysanız, yedeklerden geri yüklenebilir. Buna rağmen, önlenebilir bir sorunu çözmek için fazladan çaba sarf etmemekten çok daha can sıkıcıdır. İtibarlar söz konusu olduğunda, hepimizin günlük deneyimlerimizden biliyoruz ki, onarılmaktan çok daha kolay kaybedilirler. İster Google, barındırma sağlayıcınız veya ziyaretçileriniz nezdindeki itibarınız olsun, onu korumanız akıllıca olacaktır.