İster web sitenizin tasarımını yenilemek isteyin, ister sıfırdan yepyeni bir siteye başlıyor olun, muhtemelen tasarımı tam olarak doğru bir şekilde elde etmenin ne kadar zor olabileceğinin farkındasınızdır. İyi bir web tasarımı, estetikten çok daha fazlasıdır. Bir web sitesinin ilgi çekici, kullanışlı ve güzel olması gerekir ve bu, elde edilmesi kolay olmayan bir kombinasyondur. Birçoğunun bir web sitesi tasarlarken yaptığı belirli hataların farkında olmak ve bunlardan kaçındığınızdan emin olmak yardımcı olur.
Bu yüzden bu sefer size 2023’te kaçınmanız gereken en yaygın WordPress web tasarım hatalarının kullanışlı bir listesini vermeye karar verdik. Web tasarımında her şey çok hızlı değişir, bu nedenle neyin popüler olup neyin olmadığını takip etmek zor olabilir. Yine de, her zaman yeşil olarak kabul edilebilecek ve asla göz ardı etmemeniz gereken bazı şeyler var. Bugünün web tasarımının en büyük yapılmaması gerekenlerine geçelim.
-
Dağınık Gezinme
-
Hiyerarşi eksikliği
-
Net Olmayan Mesaj
-
Mobil için Optimize Etmemek
-
Yararsız Gösterişli Özellikler
-
Kötü Erişilebilirlik
-
Çok Fazla Yazı Tipi
-
Yetersiz Görsel
-
Çok Fazla Görsel
-
Zayıf Kontrast
Dağınık Gezinme
Web sitesi navigasyonu, hava kalitesine çok benzer. İyi olduğunda, onu düşünmüyorsun bile. Kötü olduğunda, bunu fark etmekten kendinizi alamıyorsunuz ve bu inanılmaz derecede can sıkıcı ve itici.
Gezinmenin, ziyaretçiyi web sitenizde gitmek istediği yere nazikçe yönlendirmesi gerekiyor. Bir ziyaretçinin araması, anlamaya çalışması veya herhangi bir çaba sarf etmesi gereken bir şey değil. Menülerden, bağlantılardan, üstbilgilerden, altbilgilerden veya düğmelerden bahsediyor olsak da, bunların tam olarak ziyaretçilerin olmasını bekledikleri yerde bulunmaları gerekir. Sağduyuya ve en iyi UX uygulamalarına saygı duyduğu sürece biraz deney yapmak her zaman memnuniyetle karşılanır. Ve tabii çok çılgınca olmadığı sürece.
İlginç menü tasarımlarını araştıran makalemizde gördüğümüz gibi, web sitesinde gezinme heyecan verici ve pratik, güzel ve kullanışlı olabilir ve olmalıdır. Kullanıcının kafasını karıştırmadığı sürece yenilikçi olabilir.
Temiz, sezgisel, anlaşılır gezinme, daha fazla dönüşüm yapmanıza yardımcı olacak ve hemen çıkma oranınızı azaltacaktır. Başlıkta gizlenmiş bir hamburger simgesiyle açılan tam ekran menüler, yan menüler, etkileşimli bağlantılar ve benzeri gibi zarif tasarım çözümleri sayesinde navigasyonunuz hem estetik hem de işlevsel kriterleri karşılayabilir.
Unutmayın: navigasyon çok karmaşık ve/veya bulması zor olmamalıdır.
Hiyerarşi eksikliği
Hiyerarşi duygusu, psikolojik olarak konuşursak, tüm insanlara özgü bir şeydir. Her şeyi alaka düzeyine, boyutuna, önemine, etkisine ve alaka düzeyine göre düzenleme eğilimindeyiz. Her şeye bir anda yaklaşmıyoruz. Bunun yerine bir hiyerarşi takip eder ve zihnimizdeki bilgileri buna göre düzenleriz.
İyi bir web tasarımı her zaman bu gerçeğe dikkat etmelidir. Sorunsuz bir kullanıcı deneyimi oluşturmak için, web sitenizin içeriğini, bütünün bir parçası olduğu kadar bireysel olarak da işlev gören tutarlı birimler halinde düzenlemeniz gerekir. Hiyerarşi oluşturmak için başlıkları ve alt başlıkları kullanın ve birimler arasındaki boşlukları unutmayın. Bu şekilde bilgiler tutarlı ve hiyerarşik bir şekilde sunulacak ve ziyaretçilerinizin bilgileri kademeli olarak tüketmesine ve alaka düzeyine göre bölümlere ayırmasına olanak tanıyacaktır.
H etiketi hiyerarşisinin SEO’nuz için de hayati olduğunu unutmayın. Başlıklar, arama motorlarına sayfanızın ne hakkında olduğunu ve nasıl yapılandırıldığını söyler. Düzgün bir şekilde, doğru bilgilerle tarandığında, sayfanın SERP’lerde sıralama şansı daha yüksektir.
Unutmayın: tasarımınız içeriğinizin hiyerarşisini yansıtmalıdır.
Net Olmayan Mesaj
Her web sitesinin bir amacı vardır. Bir portföy web sitesi, çalışmalarınızı sergilemek için hizmet vermektedir. Bir blog, düşüncelerinizi veya içgörülerinizi paylaşmak içindir. Bir dizin web sitesi bilgi sağlamak için hizmet vermektedir. Bir işletme web sitesi, markanızı tanıtmaya ve müşterilerinizi (ve satışlarınızı) büyütmenize yardımcı olur. Ve web sitesinin amacının net bir şekilde iletilmesi gerekiyor.
Mesaj, kopya yoluyla iletildiği kadar tasarım yoluyla da iletilir. İkisi birbirini tamamlamalı ve tasarım, mesajı vurgulamaya hizmet etmeli ve web sitesinin ne için olduğu ve ziyaretçinin ne yapmasının beklendiği konusunda hiçbir şüphe bırakmayacak şekilde ziyaretçiye görsel olarak sunmalıdır.
Ne yazık ki, şüpheli “daha fazlası daha fazladır” eğilimi nedeniyle, birçok tasarımcı sayfayı görsel içerikle – kutular, kayan yazılar, resim bölümleri, kaydırıcılar ve karuseller – doldurmaları gerektiğini düşünüyor. Aşırı doymuş sayfalar, belki de kaos dışında hiçbir şey iletmez.
Web sitenizin görsel yönlerinin mesajı desteklediğinden ve net bir şekilde ilettiğinden emin olmak için en iyi tasarım araçlarından biri beyaz veya negatif alandır. Sayfalarınızı nefes alabilir hale getirir, farklı içerik parçalarını hiyerarşik olarak ve başka şekilde birbirinden ayırır ve mesajınızı ve amacınızı vurgular.
Unutmayın: bırakın tasarımınız nihai hedefiniz hakkında konuşsun.
Mobil için Optimize Etmemek
İstatistikler, 2022’nin sonlarında küresel web trafiğinin yarısından fazlasının mobil cihazlardan geldiğini gösteriyor. Mobil öncelikli pazarlarda bu pay daha da büyük. Bunun anlamı, web sitenize bilgisayarlarından çok daha fazla kişinin telefonlarından gelmesidir. Bu da, web sitenizin mobil uyumlu ve duyarlı olması gerektiği anlamına gelir.
Duyarlı tasarım, çeşitli ekran boyutlarına uyum sağlayan tasarımdır. Sayfalarınızı, görüntülendiği cihaza göre uygun olanın görüntülenmesi için çeşitli varyantlarda tasarlamak anlamına gelir. Günümüzde duyarlı tasarım bir zorunluluktur, bu nedenle web sitenizi tasarlarken şans eseri bununla ilgilenmeyi unuttuysanız, bunu hemen yaptığınızdan emin olun.
Tasarımınız mobil için optimize edilmiş olsa bile yine de kontrol etmelisiniz. Sayfalarınızın mobil sürümünü masaüstünüzden görüntüleyebilir ve ardından düzeltilmesi gerekenleri düzenleyebilirsiniz.
Mobil menünüze özellikle dikkat edin. Web sitenizin mobil sürümünde küçük ekranlara uygun olmayan bir menü olabilir ve eğer WordPress temanız mobil menü ile gelmiyorsa mobil menü oluşturmanız gerekebilir.
Unutmayın: Web siteniz yanıt vermiyorsa, kapatabilirsiniz.
Yararsız Gösterişli Özellikler
Ziyaretçinin gözlerini kamaştıran ve sersemleten bir tasarım yaratmak sizin (veya müşterinizin) marka bilinciyle uyumlu olsa bile, bu, tonlarca açılır pencere, afiş, kayan yazı, kaydırıcı ve benzeri şeylerle dolu olması gerektiği anlamına gelmez. Aynı şey, gerçekten ihtiyacınız olmayan fonksiyonel özellikler için de geçerlidir. Örneğin tasarımınıza iyi uyuyorsa ve dağınıklığa katkıda bulunmuyorsa, bir müşteri döngüsüne sahip olmanızda bir sakınca yoktur. Benzer şekilde, tam genişlikte kaydırıcılar harika bir ek olabilir ancak aynı zamanda görünümü kaplayarak ve sürekli hareket aşılayarak ziyaretçiyi rahatsız edebilirler.
Scrolljacking (parşömenin ziyaretçinin beklediği gibi davranmadığı ve bunun yerine çok hızlı veya çok yavaş veya yanlara doğru hareket ettiği) veya sürükleyici 3B deneyimler gibi teknikler nadiren amaçlandığı gibi çalışır. Çoğu zaman, ziyaretçileri etkilemek yerine rahatsız ederler.
Konu Özeti – iyi UX uygulamalarını unutarak, öğeleri tasarımınıza asla sırf orada olmaları adına dahil etmeyin.
Unutmayın: iyi bir web tasarımı, iyi bir önlem uygulamak anlamına gelir.
Kötü Erişilebilirlik
Erişilebilir tasarım, asla gözden kaçırmamanız gereken bir başka çağdaş zorunluluktur. Pek çok tasarımcı erişilebilir tasarımın anlamını anlamıyor. Bu durum azınlıkta olabilecek farklı yeteneklere sahip kişilere hizmet vermekle ilgili değildir. Bu durum tüm kullanıcılara fayda sağlayan ve herkesin erişip tüketebileceği hayati öğeler içeren bir kullanıcı deneyimi yaratmakla ilgilidir.
Web sitenizin erişilebilirliğini iyileştirmek söz konusu olduğunda söylenecek çok şey var ama belki de bunu anlamanın en basit yolu, ziyaretçilerinizin çoğunun yardımcı teknoloji kullanacağını hatırlamaktır. Bu teknoloji, web sitenizi “okur”, bu da tasarım öğelerinizin bu süreci mümkün kılan erişilebilir etiketler içermesi gerektiği anlamına gelir. Örneğin bağlantılarınız veya düğmeleriniz bilgileri tamamlayan görsel bileşenlerle ilişkiliyse, erişilebilirlik teknolojisi bu ilişkilendirmeyi fark edemeyebileceğinden bazı ziyaretçiler bunları kullanamayabilir. Bu özel durum, bağlantı veya düğmede daha fazla yazılı bilgi sağlayarak çözülebilir.
Unutmayın: yeteneği ne olursa olsun herkes için tasarım.
Çok Fazla Yazı Tipi
Çeşitli ücretsiz ve ücretli paketlerdeki çok sayıda yazı tipi göz önüne alındığında, web siteniz için doğru yazı tiplerini seçmek asla kolay bir iş değildir. Bununla birlikte belki daha da zor olan, kullanılacak üç veya dört yazı tipini seçtikten sonra durmaktır. Yazı tipi kitaplıkları o kadar harika bir tipografi seçeneği sunar ki içerik, üstbilgi ve altbilgi gibi öğeler, kenar çubukları, çeşitli widget’lar, formlar ve bağlantılar için düzinelercesini kullanmak isteriz. Yazı tipi kitaplığınıza bunaltıcı bir gecede bir dondurma kutusu gibi davranmadan önce, çok fazla yazı tipine sahip olmanın asla iyi bir fikir olmadığını unutmayın.
Tutarlı tipografi tutarlılığı ve bilişsel akıcılığı sağlamak için önemlidir. Hatta kullanıcıların odaklanmalarını sürdürmelerine yardımcı olur. Son olarak tipografi tutarlı olduğunda mesajınızı daha net bir şekilde iletmeye yardımcı olur.
Kaç yazı tipinin çok fazla olduğundan emin değilseniz, hiçbir web sitesinin iki ila dört farklı yazı tipine ihtiyacı olmadığını unutmayın. Hatta hem birbiriyle hem de içeriğinizle uyumlu yazı tiplerini seçtiğinizden emin olun.
Unutmayın: Sıra yazı tiplerine geldiğinde, daha azı daha fazladır.
Yetersiz Görsel
“Bir resim bin kelimeye bedeldir” bir klişe olabilir ama yine de doğru. HubSpot’a göre görsel içerik, insan iletişiminin %93’ünü oluşturuyor. İmge ile anlatılabilecek ne varsa, resim ile anlatılmalıdır. Bu sadece güzel resimler anlamına gelmez. Aslında, birazdan göreceğimiz gibi, net bir amaca hizmet etmeyen çok fazla resim UX’e zarar verebilir ve net iletişimi engelleyebilir.
Infographics ise tamamen farklı bir kol çiftidir. İyi bir infografik, birçok insanın okumadığı bile tüm metin bloklarının yerini alabilir. Elementor için çeşitli eklentiler ve Gutenberg için bloklar sayesinde bugünlerde herkes WordPress web sitesine ilgi çekici bir infografik öğe ekleyebilir.
Infographics, tasarımınızdaki tek görsel öğe olmamalıdır. Metin içeriği blokları, uygun görseller, içeriği gösteren ve açıklayan fotoğraflar, videolar, animasyonlar ve kaydırıcılarla bölünebilir ve ayrılmalıdır. Tüm bu görsel unsurlar tasarımınıza hayat verir, anlam katmanları ekler ve doğru yapıldığında estetik nitelikleriyle kullanıcıları memnun eder.
Unutmayın: bırakın görseller hikayenizi anlatsın.
Çok Fazla Görsel
Sayfalarınızın görsel içeriğe ihtiyacı olduğunu gördük. Daha doğrusu, iyi miktarda görsel içerik. Çok fazla resim, ilüstrasyon, atlıkarınca ve infografik, yalnızca düz metin içeren sayfalar kadar kötü olabilir. Fakat kaç tane görselin çok fazla olduğunu nasıl bilebilirim?
Basit ve doğru bir kural vardır: Görselleriniz mesajınızı desteklemiyor veya geliştirmiyorsa, onlara ihtiyacınız yoktur. Sırf orada olması uğruna resimleri web sitenize tokatlamak, birkaç açıdan felaket olabilir.
İlk olarak sayfalarınızı aşırı doyurabilir, havasız ve dağınık hale getirebilirler. Ziyaretçilerinizin nefes alacak alana ihtiyacı vardır ve yoğun bir resim ve illüstrasyon kolajı bunu sağlamaz.
İkincisi, çok fazla görsel mesajı karartıyor. İyi bir görsel içerik mesajın kendisi olabilirken, özellikle uyumsuzsa çok fazla görsel, ziyaretçilerinizin hikayenizi anlamasını zorlaştıracaktır.
Son olarak kesinlikle ücretsiz stok materyali olan fotoğrafları veya çok fazla stok fotoğrafı kullanmamaya çalışmalısınız. Sadece kötü bir izlenim bırakıyor.
Unutmayın: bir kez daha az çoktur.
Zayıf Kontrast
Zıtlık sorunu, her şeyden önce bir erişilebilirlik sorunudur. Fakat zayıf kontrast, ziyaretçilerin yeteneklerinden bağımsız olarak kullanıcı deneyimini etkileyebilir. Yetersiz renk kontrastı, görme engelli kişilerin arka plan ile ön plandaki metin, düğme ve bağlantı gibi öğeleri ayırt etmelerini zorlaştırdığından, bir sayfanın içeriğini tüketmelerini zorlaştırır. Açıkçası, erişilebilir bir web sitesi tasarımı, karşıtlığın aşağıdaki özelliklere sahip kişiler için uygun olmasını sağlamalıdır…