Web siteniz için herhangi bir metrik topluyorsanız, UTM kodları vazgeçilmezdir. UTM parametreleri olarak da bilinen bu parametrelerin uygulanması kolaydır ve web sitenizdeki trafiği izleme ve analiz etme ile ilgili çok sayıda kullanışlı işlevsellik sunar.
Bu makalede, analiz araçlarınızı bilgilendirmek ve ziyaretçilerinizin davranışlarını izlemek için UTM parametrelerini nasıl kullanacağınızı göstereceğiz. Bu tanıtım için Google Analytics’i kullanacağız. Elbette başka analiz araçları da var. Fakat burada küresel liderle gideceğiz. Eğitime ciddi olarak başlamadan önce, bazı genel soruları ele almak istiyoruz: UTM kodları nelerdir ve neler yapabilirler?
İşte hakkında konuşacağımız şey:
-
UTM Kodları Nedir?
-
UTM Kodları Ne İçin Kullanılır?
-
Web Siteniz İçin Google Analytics Nasıl Kurulur?
-
UTM Kodları Nasıl Oluşturulur
-
Google Analytics’ten Verileri Analiz Etme
UTM Kodları Nedir?
En basit ifadeyle UTM kodları, pazarlama veya promosyon kampanyalarınızın URL’lerine ekleyebileceğiniz etiketlerdir. Erişilen sayfanın içeriğini değiştirmezler, bunun yerine bir sayfaya gelen trafiğin kaynağını izlemenizi ve kullanıcı etkileşimini ölçmenizi sağlarlar. Örneğin sosyal medyada sponsorlu bir bağlantıya tıklarsanız, muhtemelen bir UTM parametresi içeren bir URL’ye tıklamış olursunuz. Tarayıcınızın URL alanını incelerseniz, onu fark edebilirsiniz: utm_ ile başlar.
UTM kodlarıUTM kodları, analiz araçlarının kullanıcı davranışını izlemesine olanak tanır ve ziyaretçilerinizin nereden geldiğini ve promosyon içeriğinizle nasıl etkileşime girip girmediklerini size bildirir. İçeriğinize birkaç farklı yoldan erişilebiliyorsa, bir UTM parametresi size bu yollardan hangisinin hangi kullanıcı tarafından kullanıldığını söyleyebilir. Bu şekilde, kampanyalarınızın ve diğer tanıtım çabalarınızın etkilerini ölçebileceksiniz.
Beş UTM parametresi vardır. Bunlar:
-
Kaynak
-
Orta
-
Kampanya
-
Terim
-
İçerik
UTM Kodları Ne İçin Kullanılır?
Daha önce de belirttiğimiz gibi, UTM kodları trafiği ve kullanıcı davranışını izlemek için kullanılır. Ama gerçek anlamda ne anlama geliyor? UTM kodlarının getirdiği veriler esas olarak tanıtım stratejilerini bilgilendirmek için kullanılır: Örneğin bir Facebook kampanyasına yatırım yaptıysanız, zaman içinde Facebook sponsorlu gönderilerden kaç kez daha ziyaret aldığınızı bilmek istersiniz. Bu veriler daha sonra size işinizi tanıtmak için Facebook’u kullanmanın size bir getirisi olup olmadığını ve bunun ne kadar olduğunu söyleyebilir. Kısacası, neyin işe yarayıp yaramadığını, nelerin işe yarayıp yaramadığını size bildireceklerdir.
UTM parametreleri sosyal kampanyalarda, mesajlaşmada ve e-postada kullanılabilir ve farklı işlevleri vardır.
Kaynak parametresi, ziyaretçilerinizin hangi web sitesinden geldiğini size söyler. Araç parametresi, ziyaretçinin web sitenize hangi pazarlama kanalından geldiğini söyler. Campaign parametresi, ziyaretçiyi getiren belirli kampanyayı tanımlar. term parametresi, ücretli bir anahtar kelime kampanyasındaki anahtar kelimeleri tanımlamak için kullanılır. Son olarak içerik parametresi, ziyaretçinin tam olarak tıkladığı öğeyi tanımlar.
Birlikte kullanıldığında, açıklanan parametreler, pazarlama bütçenizin kuruş üzerindeki etkilerini hesaba katmanıza ve bunun için yatırım getirinizi ölçmenize yardımcı olabilir. Artık ne yaptıklarını bildiğinize göre, web siteniz için izleme URL’leri oluşturmak üzere nasıl kullanılabileceğini görelim.
Web Siteniz İçin Google Analytics Nasıl Kurulur?
Web siteniz için Google Analytics kurulumu hakkında söylenecek çok şey var ve biz bunu bağlantılı makalede ayrıntılı olarak ele aldık. Fakat biz burada temel konuların üzerinden geçeceğiz.
Google Analytics’i kurmak zor değil: önceden sahip olmanız gereken tek şey bir Google hesabı. Analytics’i profesyonel bir şekilde kullanmak için ayrı bir Google hesabı oluşturmanız bile gerekmez; diğer kullanıcılara daha sonra izin verebilirsiniz. Daha sonra Google hesabınızda oturum açmış durumdayken Google Analytics web sitesini ziyaret etmeniz gerekir.
Oradayken, Ölçümü başlat düğmesine tıklayın.
Daha sonra hesabınızı Google Analytics için ayarlamanız gerekir. Hesap kurulumu bölümünde, bir Hesap adı girin ve Hesap Veri Paylaşımı Ayarlarını tercihinize göre ayarlayın. Devam etmek için İleri düğmesine tıklayın.
Mülk kurulumu bölümünde, web sitenizin adını veya URL’sini girin. Hesabınıza bağlı birden fazla mülkünüz olabilir. Bir sonraki bölüme geçmek için İleri’ye tıklayın.
Son olarak Analytics hizmetini nasıl kullanmak istediğinizi anlaması için Google’a bazı işletme bilgileri verebilirsiniz. Formu tercihinize göre doldurun ve Oluştur’a tıklayın.
Daha sonra yargı alanınız için geçerli olan hüküm ve koşulları içeren bir açılır pencere göreceksiniz. Hizmete abone olmak için onaylayıp Kabul Ediyorum’u tıklamanız gerekir.
Bir sonraki ekranda, Google’dan almak istediğiniz tüm iletişimleri (veya hiçbirini) seçin ve devam edin.
Web sitenizi Google Analytics’e bağlamak için ekrandan Web seçeneğini seçin.
Açılır menüden protokolü (http veya https) seçerek veri akışını ayarlayın, web sitenizin URL’sini girin ve akışınızı istediğiniz gibi adlandırın. Gelişmiş ölçüm değerlerini de tercihinize göre ayarlayabilirsiniz. Her şeyi istediğiniz gibi ayarladıktan sonra Akış oluştur’a tıklayın.
Web sitenizi Google Analytics profilinize bağlamak için ona bir etiket eklemeniz gerekir. Bir WordPress web sitesi için, Etiketleme talimatları bölümündeki Global site etiketini tıklayın ve etiketi seçip kopyalayarak veya kopyala simgesine tıklayarak kopyalayın.
Daha sonra Google etiketini web sitenize eklemeniz gerekir. Web sitenize özel kod ekleme hakkında söyleyebileceğimiz çok şey var ve bunu bağlantılı makalede bulabilirsiniz. Kopyaladığınız etiketi web sitenizin kodundaki
etiketinin altına eklemeniz gerekir.Bununla birlikte güvenliğiniz için, kodunuzu eklemek için bir alt tema veya bir eklenti kullanmanızı ve ayrıca başlamadan önce web sitenizin bir yedeğini almanızı kesinlikle öneririz.
UTM Kodları Nasıl Oluşturulur
Google Analytics, size UTM kodlarının oluşturulması için kolay bir araç sağlar: Kampanya URL Oluşturucu. UTM parametrelerinizi özelleştirmenize ve hatta birçok işi sizin yerinize yapmanıza olanak tanıyan kullanıcı dostu bir araçtır.
Gerekli tüm alanları (yıldızla işaretlenmiş olanlar) doldurduğunuzda, sizin için bir kampanya bağlantısı oluşturulacaktır. Bulmak ve kullanmak için aşağı kaydırın. Gördüğünüz gibi girmiş olduğunuz tüm UTM parametrelerini içermektedir. Bu ölçümleri toplamaya başlamak için uygun olan yerlerde kullanın!
Google Analytics’ten Verileri Analiz Etme
Google Analytics, tüm tanıtım çabalarınızın etkinliğini değerlendirmek için ihtiyacınız olan tüm bilgileri size sağlayacaktır. Kampanya bölümünde bulabilirsiniz. Erişmek için sol taraftaki menüyü kullanarak Raporlar/Edinme/Kampanyalar’a gidin.
Kampanyalar ekranınız, tüm mevcut kampanyalarınızın Edinme, Davranış ve Dönüşümlere ayrılmış bir listesini içerecektir.
Edinme bölümü, toplam kullanıcı sayısı, yeni kullanıcılar ve oturum sayısı gibi önemli ölçütleri içerecektir; Davranış bölümü, Hemen Çıkma Oranı, Oturum Başına Sayfa Sayısı ve Ortalama Oturum Süresi listelerini içerirken Dönüşümler, tanıtım kampanyalarınız için belirlediğiniz Hedeflere bağlı olacaktır.
Promosyon çabalarınızı değerlendirmek için ihtiyaç duyduğunuz tüm veriler bunlardır. Örneğin bir e-posta pazarlama kampanyası başlattıysanız, gönderdiğiniz e-postalarda sağlanan bağlantılara tıklayan web sitenizin ziyaretçi sayısında bir artış görmeniz gerekir. Aynısı, tıklama başına ödeme ve sosyal reklamlar için de geçerlidir.
Ziyaretçilerinizin nereden geldiğini bilmek, işbirliği planlarından ve etkileyici kampanyalardan konuk gönderilerinin etkinliğini değerlendirirken paha biçilemez bir ölçüttür: konuk blogunuzun veya işe alınan etkileyicilerinizin tam olarak kaç kişiyi getirdiğini bileceksiniz. gelecekteki tanıtım faaliyetleri ve işbirliği çabaları.
Daha sonra elde etmeye çalıştığınız şeye bağlı olarak bu sayıları, hemen çıkma oranı veya ziyaret başına sayfa sayısı gibi niteliksel ölçütlerle karşılaştırabilirsiniz. Elbette, belirlediğiniz hedeflerin özelliklerine bağlı olarak çoğunlukla dönüşüm oranı ilginizi çekebilir.
Son olarak veriler, AB testini kullanarak bir kampanyaya önemli miktarda fon ayırmadan önce tanıtım çabalarınızın etkinliğini daha küçük ölçekte test etmenize yardımcı olabilir. Genellikle tasarım, AB testi veya bölme testinde kullanılan amaçlarımız, benzer konu veya hedeflere sahip iki (veya daha fazla) farklı kampanya oluşturmayı ve hangisinin en iyi sonucu verdiğine bakmayı içerir. Daha sonra önemli kaynakları ayırmaya hazır olduğunuzda, doğru ata destek verdiğinizi bilirsiniz.
Konu Özeti
Gördüğünüz gibi, URL’leriniz için UTM parametrelerini ayarlamak nispeten basittir ve aynı zamanda her türlü yararlı veriyi toplamak için neredeyse vazgeçilmezdir. Tüm bu veriler, yalnızca ondan ne çıkaracağınızı (nasıl analiz edeceğinizi) biliyorsanız, herhangi bir şey için iyidir. Ve ondan neler yapabileceğinizi öğrendikten sonra, mevcut tanıtım çabalarınızı değerlendirmek ve gelecekteki tüm tanıtım çabalarınızı bilgilendirmek için bu verileri kullanmak için mükemmel bir donanıma sahip olacaksınız.
İnsanlar seçim yapmak için verilere güvenir ve daha fazla veriye sahip olanlar, arzu edilen sonuçlara götüren seçimler yapmak için daha donanımlıdır. Etten kemikten insanlar bazen onlardan beklediğimiz gibi davranmadığından, bu aşırı güvene neden olabilir. Bazen bir şeyin işe yarayıp yaramadığını anlamanın tek yolu onu denemektir. UTM kodları kullanılarak toplanan veriler, uygun şekilde analiz edildiğinde, denenecek seçenekleri daraltmanıza yardımcı olabilir.