Kullanıcı deneyimi – veya UX – milenyumun başında kullanımı ani bir artış gösteren ve ona moda bir kelimeden başka bir şey olmayan yanlış bir hava vermiş olabilecek terimlerden biridir. Gerçekte, kullanıcı deneyimi hem bir ürünü, hizmeti veya web varlığını kullanan kişi hem de onu tasarlayan, işleten veya bundan kâr elde eden kişi için inanılmaz derecede önemlidir. UX çok önemlidir ve öyle olduğu için hesaplı ve dikkatli bir yaklaşımı garanti eder. Bu yüzden bir UX stratejisinin ne olduğunu ve neden önemli olduğunu araştıran insanlar.
Bunlar cevaplamak için burada olduğumuz sorulardan bazıları. Kullanıcı deneyimi, farklı açılardan ve farklı disiplinler kullanarak yaklaşabileceğiniz bir olgu olduğu için çok fazla somut tanım elde etmeyi beklememelisiniz. Bununla birlikte birçok insanın üzerine kafa yorduğu bir fenomen olduğu için, sağlam ipuçlarıyla dolu bazı pratik bilgiler sunabiliriz. Etrafta kalın ve şunları okuyacaksınız:
-
UX Stratejisi Nedir?
-
UX Stratejisi Neden Önemli?
-
Kullanıcı Deneyimi Stratejisi Nasıl Oluşturulur?
UX Stratejisi Nedir?
UX stratejisinin ne olduğunu anlamak için önce anlamamız gereken birkaç terim var. Tam olarak tespit edilmesi ve tanımlanması zor bir terim olan kullanıcı deneyimi ile başlayalım. UX’te işlevsel animasyon hakkındaki makalemizde birkaç yararlı tanım sağladık ve bunları kullanmaktan memnuniyet duyarız. İşleri basitleştirmek ve çok teknik olmamak için, kullanıcı deneyiminin, ürününüz veya hizmetinizle tanışıp etkileşimde bulunan bir kullanıcının başına gelenler olduğunu söyleyeceğiz.
Anlayacağınız üzere bir kişinin bir ürünle etkileşimde bulunduğu sırada içinde olup bitenler, ürün hakkındaki düşüncelerini de etkiler. Fikirleri, gelecekte o ürünü kullanma isteklerini ve belki de daha da önemlisi, diğer insanlara ürün hakkında söylediklerini etkileyecektir. Ağızdan ağza düşünmeniz gerekir.
Kullanıcı deneyimi, tesadüfen veya diğer tasarım seçeneklerinin bir yan ürünü olarak bir araya gelene kadar beklerken en iyisini umduğunuz bir şey değildir. Kullanıcı deneyimi kasıtlı olarak oluşturulur ve genellikle bir ürünün hedeflerini en üst düzeye çıkarmak için çok dikkatli bir şekilde tasarlanır. Kullanıcı deneyiminin arkasında kasıtlı bir çaba olduğundan emin olmak için UX tasarımının devreye girdiği yer burasıdır. UX stratejisi, UX tasarımının çabalarına rehberlik eden şeydir.
Diğer birçok strateji gibi, kullanıcı deneyimi stratejisi de yol gösterici vizyonlar, ulaşılabilir hedefler ve bunlara ulaşmak için tahsis edilebilecek kaynaklarla ilgilenir. Genellikle, UX stratejisinin vizyon, müşteri ihtiyaçları ve teknik yetenekler gibi üç farklı alanın kesişimi olduğunu görürsünüz. Vizyonu, hedefleri ve planı içeren bir piramit olarak da temsil edilebilir. Bunu, tıpkı diğer tüm stratejiler gibi, nereye, nasıl ve neden gitmeniz gerektiğini söyleyen bir şey olarak da düşünebilirsiniz.
UX Stratejisi Neden Önemli?
Bir pazarlama kampanyası stratejisi, iş stratejisi veya UX stratejisi olsun, bir strateji oluştururken gerçekten önemli bazı şeyleri çözmeniz gerekir. Nerede olduğunuzu değerlendirmeniz ve nereye varmak istediğinizi düşünmeniz gerekir. Hedefleri formüle edin, ardından sahip olduğunuz kaynakları göz önünde bulundurarak onlara ulaşmanın en iyi yolunu bulun. Son olarak başarılı olduğunuzu nasıl bileceğinizi belirlemelisiniz.
Pratik olarak konuşursak, bir UX stratejisi geliştirmenin işletmeniz için önemli olmasının birkaç temel nedeni vardır.
Paydaşlar için kullanıcı deneyiminin değerini netleştirir
Kullanıcı deneyimi, bir zamanlar olduğu kadar egzotik bir terim olmayabilir. Fakat yine de, tasarımı için gereken kaynakların tahsisini haklı çıkaracak kadar önemli olduğuna ikna edilmesi gereken insanları bulacaksınız. Basitçe söylemek gerekirse, bir UX stratejisi, paydaşlara UX tasarımının neden önemli olduğunu gösterebilir.
Kullanıcıyı odak noktası haline getirir
Kullanıcı odaklılık, modern iş dünyasında çok önemli bir kavramdır ve mümkün olan en iyi kullanıcı deneyimini nasıl tasarlayacağınızı düşünürken kullanıcıyı ön plana ve merkeze koymalısınız. Süreçteki kullanıcılar ve onların ihtiyaçları ve arzuları hakkında daha fazla şey öğreneceksiniz ve bu da sonuçta onların istediklerini daha fazla sunmanıza yardımcı olacak. Bu hem kullanıcıya hem de işletmeye fayda sağlayacaktır.
Süreçleri tanımlar ve hedeflerle uyumlu olmalarını sağlar.
Kullanıcı deneyimini araştırırken ve tasarlarken sizin ve ekibinizin yapmak zorunda kalacağı her şeyi detaylandırmanıza yardımcı olacak bir kullanıcı deneyimi stratejisi oluşturmak gibisi yoktur. Ve ne yapılması gerektiğini bilmeden net yürüyüş emirlerine sahip olamazsın.
Kaynak israfını en aza indirir
UX tasarım sürecine yatırdığınız her kaynağın sürecin amacına katkıda bulunmasını isteyeceksiniz. Bir kullanıcı deneyimi stratejisi oluşturmak, değerli kaynakların gereksiz yere harcanmaması veya israf edilmemesi için mükemmel bir fırsat sunar.
Başarı metriklerini belirler
Kullanıcı deneyimini ölçmek için kullanabileceğiniz birçok farklı ölçüm vardır. Her zaman belirli hedeflerinizi en iyi tanımlayan metriklere odaklanmak isteyeceğiniz için, bir UX stratejisine sahip olmak, hangi metriklerin diğerlerinden daha önemli olduğunu belirlemenize yardımcı olacaktır.
Kullanıcı Deneyimi Stratejisi Nasıl Oluşturulur?
Bir UX stratejisi oluştururken, benzersiz durumunuza uyacak bir şey tasarlamak istersiniz – sahip olduğunuz iş türü, ilgili paydaşlar, belirli hedef kitleniz veya müşterileriniz, emrinizde olan benzersiz yetenek ve kaynak yapılandırması ve size özel hedefler.
Hiçbir iki UX stratejisi birbirine tamamen benzemez. Fakat bu, özellikle onları oluşturmak için ihtiyaç duyduğunuz şeyler söz konusu olduğunda, ortak noktaları olmadığı anlamına gelmez. Her zaman olmasa da, bir UX stratejisi tasarlarken atmanız gereken birkaç adımı burada bulabilirsiniz.
Bolca Araştırma Yapın
Sürecin başında, pek çok bilinmeyene bakacaksınız. Şirket vizyonunu ve paydaşların beklentilerini bilemezsiniz. Kullanıcı beklentileri başka bir bilinmeyen olacak. Mevcut sorunların ve potansiyel zorlukların farkında olabilirsiniz. Fakat bunları riske atmaktansa keşfedilmesi gereken bilinmeyenler olarak ele almak daha iyidir.
Tüm bu bilinmeyenlere nasıl ışık tutabilirsiniz? Tabii biraz araştırmayla! Araştırma yürütme yöntemlerinden bazıları şunlardır:
-
İşletme, ürün veya hizmet için vizyon ve kapsayıcı hedefleri öğrenmek için paydaş görüşmeleri.
-
Müşteri/kullanıcı görüşmeleri, mevcut görüşleri bulmak ve bazı iyileştirmelerin kullanılabileceği alanları belirlemek için.
-
İnsanların şu anda ürün veya hizmetle nasıl bir ilişki kurduğuna dair resmin doldurulmasına yardımcı olmak için veri incelemesi ve analizi.
-
Rekabet araştırması, çünkü onların önünde olmayı planlıyorsanız, rakiplerin ne yaptığını bilmek her zaman yararlıdır.
Görev başarısıyla ilgili verileriniz yoksa, bazı kullanıcı testleri yapmanız da gerekebilir. Araştırma yapıldığında, stratejide üstesinden gelmeniz gereken zorlukların yanı sıra uyum sağlamanız gereken genel iş vizyonuyla birlikte mevcut durumun net bir resmine sahip olmalısınız.
Hedefleri ve Süreçleri Belirleyin
Paydaşların beklentilerini, kullanıcıların ihtiyaçlarını, nişinizdeki durumu ve şimdiye kadar ortaya çıkan spesifik sorunları anladığınızda, spesifik hedefler belirlemeye ve onlara ulaşmanın yollarını aramaya başlayabilirsiniz.
Bu süreçte, emrinizde olan kaynakları dikkate aldığınızdan emin olmak isteyeceksiniz. Bir hedefler hiyerarşisi oluşturmak da iyi bir fikir olabilir. Net önceliklere sahip olmak, örneğin kaynak eksikliğinden kaynaklanan bir ikilemle karşı karşıya kalındığında inanılmaz derecede yardımcı olabilir. Hangi süreçlerin sizi hedeflerinize en çok yaklaştırdığını bilmek iyidir, böylece kullanılabilir olduklarında daha fazla kaynak ayırabilir veya stratejiden bir şeyi kesmeniz gerektiğinde onları güvende tutabilirsiniz.
Hedefleri belirlerken, onları olabildiğince spesifik tutmak iyi bir fikirdir. Belirli bir derecede belirsizlik, stratejinin vizyon kısmı için işe yarayabilir çünkü vizyonlar geniş olabilir. Hedefler dar ve iyi tanımlanmış olmalıdır. Onları ne kadar iyi tanımlarsanız, onlara nasıl ulaşacağınızı belirlemek o kadar kolay olur.
Test ve Ölçüm Kurulumu
Hedef belirlemenin en iyi yanlarından biri, hedeflerinizin ne olduğunu bildiğiniz zaman, stratejinizin başarılı olduğundan emin olmak için neyi ölçmeniz gerektiğine dair çok net bir görüşe sahip olmanızdır. Böylece hedefler bilindiğinde, stratejinizin ne kadar iyi gittiğini belirlemek için kullanacağınız KPI’ları belirleyebilirsiniz.
Kullanıcı deneyimi birçok farklı KPI kullanılarak takip edilebilir. Bu KPI’lara bakmanın da birkaç yolu vardır – bunları kullanılabilirlik, katılım ve dönüşüm metriklerinin yanı sıra davranışsal ve tutumsal metrikler olarak da gruplandırabilirsiniz. Sonunda kullandığınız şey, hedeflerinizi ölçmek için en uygun metrikler olmalıdır. Bu ölçümlerin karmaşık olması gerekiyorsa, öyle olsun.
Son olarak stratejinin test edileceği, gözden geçirileceği ve yeniden değerlendirileceği bazı noktaları uygulamaya koymalısınız. Ödeyebiliyorsanız, sürece dahil olan beta test edicilere sahip olabilirsiniz. Değilse, izlenebilecek her türlü faydalı verinin izlendiğinden ve düzenli olarak gözden geçirildiğinden emin olmak işinizi görebilir.
Konunun Özeti
İyi bir kullanıcı deneyimi, nadiren mutlu kazaların ürünüdür. Fakat öyle olsa bile, bu, sizi iyi kalmasını sağlamaktan alıkoymaz. Ürününüz, hizmetiniz ve hatta kullanıcılarınız değiştikçe, UX’in takip ettiğinden ve alakalı ve doğru kaldığından emin olmak isteyeceksiniz.
Bir ürün, hizmet veya web sitesi olsun, işletmenizin müşteriye dönük kısmından en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için bir UX stratejisi oluşturmak gereklidir. Hiçbir şey için değil. Fakat bir UX stratejisi, kullanıcılarınızın da onlara sunduğunuz her şeyden en iyi şekilde yararlanmasını sağlar. İyi yapılırsa, bir UX stratejisi hem kullanıcıların hem de işletmelerin yararına eğlenceyi en üst düzeye çıkarır, böylece herkes evine bir kazanan olarak döner. Ve bu güzel.