Arama motoru optimizasyonunun temelleri hakkında bile söylenecek çok şey var ve her zaman öğrenilecek daha çok şey var. Örneğin bir sayfayı ömrünün bir santimine kadar optimize etseniz bile, web sitenizdeki başka bir sayfayla hemen hemen aynı içeriğe sahip olabilir. Bunun olmasının pek çok nedeni vardır: web sendikasyonu, alıntılar, aynı veya benzer ürün açıklamaları, bunlardan birkaçı. Bazıları önlenebilir, bazıları düzeltilebilir ve bazıları hakkında hiçbir şey yapamazsınız. Bu makalede, kanonik URL’leri ele alacağız: yinelenen içeriğin web sitenizin otoritesini sulandırarak size zarar vermesini önlemenin bir yolu.
Fakat bir sayfanın URL’sinin standart olması ne anlama gelir? Onu kanonik hale getirebilir misin ve kanunsuzlaştırabilir misin? Bunu yapıp yapmamanın ne önemi var? SEO, karmaşıklaştıkça giderek daha ezoterik görünüyor: Bütün bir SEO argosu var ve çok sayıda SEO efsanesi var. Acemi bir kullanıcının kafası karışması kolaydır. Bu yazıda kanonik URL’lerden bahsedeceğiz: ne olduklarından ve ne işe yaradıklarından.
İşte bu makalenin konusu:
-
Kanonik URL’ler Nedir?
-
Kanonik Etiketler Nedir?
-
Kanonik Etiket veya 301 Yönlendirmesi: Hangisi Daha İyi?
-
Kanonikleştirme SEO’yu Nasıl Etkiler?
-
Rank Math Kullanarak Kanonik URL’leri Belirtme
Kanonik URL’ler Nedir?
Özetle, kanonik bir URL, bir arama motorunun diğer benzer sayfalara göre tercih ettiği bir sayfanın URL’sidir. Bu durumu açıklığa kavuşturuyor mu? Hayır gerçek değil. Öyleyse bir adım geri gidelim.
Çok benzer veya aynı içeriğe sahip iki sayfanız olduğunu varsayalım. Arama motorlarının gözünde alaka düzeyi ve kullanışlılık açısından eşit puan alırlar. Bu durum birinin diğeri kadar iyi olduğu anlamına gelir ve bu nedenle arama motorlarının dikkati ikisi arasında eşit olarak bölünür ve her biri, tek bir sayfa olsaydı vereceklerinin yarısı kadar puan verir.
Bununla birlikte Google ve muhtemelen diğer arama motorları, bir sayfayı ve bir URL’yi kanonik olarak seçer ve diğerlerine tercih eder.
Kanonik Etiketler Nedir?
Kurallı bir etiket, arama motorunun hangi sayfanın ana kopya olduğunu bilmesini sağlar. Bu durum bir arama motorunun dikkatini ona yönlendirir. Bir sayfanın tercih ettiğiniz kopyasını, sayfanın baş bölümüne bir kanonik etiket (bir rel=”canonical” etiketi) ekleyerek belirtebilirsiniz:
etiketi ile etiketi arasında herhangi bir yere. Şuna benzer:<link rel=”canonical” href=”https://www.yourwebsite.com/yourpage/” />
Elbette, URL’nin yer tutucu metnini gerçek bir URL ile değiştirmeniz gerekir. Kanonik etiket, parçası olduğu sayfaya atıfta bulunabilir veya kanonik olmayan bir sayfanın başlık bölümünde yer alarak etiketi güçlendirebilir.
Bununla birlikte Google (ve muhtemelen diğer arama motorları) standart sayfanın hangisi olduğunu belirlerken yalnızca standartlaştırma etiketlerini değil, aynı zamanda web sitesinin site haritasını, sayfanın göreli yaşını ve muhtemelen diğer verileri de kullanır. Tam olarak hangi sinyallerin kullanıldığı, her arama motorunun iş sırrıdır. Bu durum standart bir sayfa oluştursanız bile arama motorunun başka bir sayfa seçebileceği anlamına gelir. Bununla birlikte kanonik etiketlerinizi doğrudan ayarlarsanız, bir arama motorunun ayarlarınızı görmezden gelme olasılığı çok düşüktür.
Kanonik Etiket veya 301 Yönlendirmesi: Hangisi Daha İyi?
Teknik düzeyde farklı şeyler yaptıkları için bu, neyi başarmaya çalıştığınıza bağlıdır.
Kurallı bir etiket, normalde sayfanızın kodunda dolaşmayacağı için kullanıcı tarafından görülmez. Bir arama motoru sonuç sayfasında veya SERP’de bir sayfanın tercih ettiğiniz kopyasıyla sunulacaklar.
301 yönlendirmesi genellikle içeriğinizde bir değişiklik olduğunda (örneğin bir sayfayı sildiğinizde), bir sayfanın URL’sinin değiştiğinde veya web sitenizi farklı bir etki alanına taşıdığınızda kullanılır. Bir kullanıcı 301 yönlendirmesini görür ve gittiği sayfadan farklı bir sayfaya götürüleceğini bilir.
Tüm kullanıcılarınızı standart olmayan bir sayfadan standart sürüme yönlendirmek için 301 yönlendirmelerini kullanabilirsiniz. Fakat bunu sorunsuz bir şekilde yapmak istiyorsanız, gidilecek yol bir standart etikettir.
Kanonikleştirme SEO’yu Nasıl Etkiler?
Girişte bağlantısını verdiğimiz makalede, yinelenen içerik ve bunun web sitenizin performansını ve SERP sıralamalarını nasıl etkilediğini derinlemesine inceledik. Fakat size kolaylık olması için bunun özünü burada yineleyeceğiz.
Bir URL’yi aynı içeriği paylaşan diğer sayfalara göre standart olarak ayarlamak, arama motoru kullanıcılarına görüntülenen URL’yi seçmenize olanak tanır. Bu durum kafa karıştırıcı bir URL yerine temiz, açık ve basit bir URL seçebileceğiniz anlamına gelir. Bu şekilde, yüzde kodlaması gibi teknik sorunların URL’lerinizi kullanıcıya şüpheli göstermesinden kaçınırsınız.
Hatta bir sayfanın otoritesi, ona giden bağlantıların sayısına göre belirlenir. Bu bağlantı sermayesi, sayfanızın SERP’lerdeki konumunu belirler. Kanonikleştirme, tüm bağlantı sermayesini standart olarak belirtilen sayfaya yönlendirmenizi sağlar, yani aynı veya çok benzer sayfalar üzerinden seyreltilmez.
Çok sayıda sayfa içeren büyük bir web sitesi işletiyorsanız, kanonikleştirme, arama motoru tarayıcılarının sayfalarınızın yinelenen sürümlerini görmezden geleceği ve dizinlerine eklemek için yeni içeriği taramaya odaklanacağı anlamına gelir. Diğer bir deyişle standartlaştırma, tarama bütçesi açısından verimlidir.
Son olarak aynı içerik çeşitli nedenlerle farklı web sitelerinde yayınlanabilir, bunlardan en önemlisi başkalarıyla işbirliğinden kaynaklanan sendikasyondur. Bu tür işbirlikleri, orijinal yayıncının en iyi sıralamayı almasını sağlamak için kanonik URL’ler içerebilir.
Rank Math Kullanarak Kanonik URL’leri Belirtme
Etiketi bir sayfanın baş bölümüne kopyalayıp yapılandırarak, standart URL’leri belirtmek için kodu kullanabilirsiniz. Fakat geliştirici değilseniz bunu önermiyoruz. Kodlama gerektirmeyen alternatifimiz ise tercih ettiğimiz SEO çözümü Rank Math. Zaten Gelişmiş modda Rank Math kullanıyorsanız, öğreticinin ilgili bölümüne gidin. Değilse, okumaya devam edin.
Rank Math’ı kurup etkinleştirdikten sonra, Rank Math/Dashboard’u seçerek kontrol paneline gidin.
Oradayken Kurulum Sihirbazı sekmesine gidin.
Gelişmiş modu seçin ve Sihirbazı Başlat düğmesine tıklayın.
O andan itibaren, özellikle web siteniz için gelişmiş modu yapılandırmak üzere ekrandaki talimatları izleyin.
Gelişmiş modu etkinleştirdikten sonra herhangi bir sayfayı veya gönderiyi düzenleyin. Rank Math simgesine tıklayarak Rank Math’ın meta kutusunu açın ve Gelişmiş sekmesini seçin.
Son olarak Standart URL alanına URL’nizi girin ve yayınınızı güncelleyin.
Ve sayfanızın veya gönderinizin baş bölümü canonical etiketini içerecek şekilde düzenlenecektir.
Konu Özeti
Gördüğünüz gibi, standartlaştırma, kendi web sitenizde veya tüm internet genelinde yinelenen içerikten kaynaklanan sorunları önlemede değerli bir araçtır. Kanonik URL’ler, web siteniz için size yeni ziyaretçiler kazandırmak için içeriğinizin potansiyelinden mümkün olan en iyi şekilde yararlanmanıza olanak tanır ve yalnızca birkaç fare tıklaması ve biraz akıllı optimizasyon ile bundan yararlanabilirsiniz.